Spis treści:
- Wpływ taryf Donalda Trumpa na handel międzynarodowy
- Ryzyko strajków w portach Wschodniego Wybrzeża i Zatoki Meksykańskiej
- Rosnące napięcia w handlu międzynarodowym
- Przyszłość globalnego łańcucha dostaw
Wpływ taryf Donalda Trumpa na handel międzynarodowy
Zapowiedź wprowadzenia nowych taryf przez prezydenta elekta Donalda Trumpa budzi niepokój wśród przedsiębiorców. Oczekuje się, że taryfy wejdą w życie na przełomie lutego i marca 2025 roku. Ich stawki mają wynosić od 60% do 100% dla importu z Chin oraz od 10% do 20% dla pozostałych krajów. To potencjalnie wpłynie na wzrost cen detalicznych w USA. Eksperci prognozują również wzrost kosztów transportu zarówno międzynarodowego, jak i krajowego.
"Niektórzy klienci próbują określić, kiedy jest ostatni dzień na wysyłkę z Azji, aby zdążyć przed nowymi taryfami." - Mike Short, prezes globalnego oddziału w firmie C.H. Robinson
Ryzyko strajków w portach Wschodniego Wybrzeża i Zatoki Meksykańskiej
Strajk Międzynarodowego Stowarzyszenia Dokerów (ILA) może poważnie wpłynąć na przepustowość portów od Nowej Anglii po Teksas. Termin negocjacji pomiędzy Związkiem Pracodawców Morskich USA (USMX) a ILA upływa 15 stycznia 2025 roku. Według Corey’a Rhodesa z Everstream Analytics, impas w rozmowach dotyczy głównie kwestii automatyzacji, co zwiększa prawdopodobieństwo strajku.
Porty te obsługują znaczną część amerykańskiego importu i eksportu, w tym:
- Maszyny i sprzęt ciężki - 25-30% eksportu do Ameryki Łacińskiej i Europy.
- Motoryzacja - 30-50% importu i eksportu, głównie z Europy.
- Farmaceutyki i chemikalia - 30-50% importu z Europy i Indii.
- Produkty spożywcze i rolne - 60% eksportu zboża i soi przez porty Zatoki Meksykańskiej.
- Materiały budowlane - 25-30% importu stali i cementu z Europy i Ameryki Łacińskiej.
Poprzedni trzydniowy strajk w październiku doprowadził do 54 statków oczekujących na rozładunek, co wymagało tygodni na rozładowanie zaległości. Tymczasem Savannah i Houston wciąż odczuwają skutki tamtych zakłóceń.
Rosnące napięcia w handlu międzynarodowym
Obawy związane z taryfami celnymi skłaniają firmy do przenoszenia produkcji z Chin do krajów takich jak Meksyk, Wietnam czy Korea Południowa. Raport S&P Global Market Intelligence wskazuje, że deficyt handlowy USA z Chinami zmniejszył się o 18,7% w latach 2021-2024, ale nadal pozostaje najwyższy na świecie, wynosząc 287 miliardów dolarów.
Jednocześnie wzrost wymiany handlowej między Chinami a Wietnamem może stać się punktem zapalnym nowych napięć. Meksyk staje się kluczowym hubem logistycznym dzięki korzystnym warunkom wynikającym z umowy USMCA.
Przyszłość globalnego łańcucha dostaw
Zmiany w polityce handlowej USA oraz potencjalne zakłócenia w portach stawiają przed firmami pytanie o strategię zarządzania zapasami i dywersyfikację dostawców. Eksperci, tacy jak Corey Rhodes, podkreślają, że przygotowanie na nieprzewidziane wydarzenia stało się kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw.
"Nawigowanie wśród niepewności to coś więcej niż tylko gromadzenie zapasów." - Corey Rhodes, dyrektor generalny Everstream Analytics
Rozwój sytuacji na początku 2025 roku pokaże, czy amerykańskie przedsiębiorstwa będą w stanie dostosować się do nadchodzących zmian i skutecznie zminimalizować ich wpływ na swoje operacje.
Przypisy:
C.H. Robinson Globalna firma logistyczna specjalizująca się w usługach transportowych i zarządzaniu łańcuchem dostaw, oferująca rozwiązania dla klientów na całym świecie.
Everstream Analytics Firma dostarczająca zaawansowane analizy ryzyka w łańcuchach dostaw, wspierająca przedsiębiorstwa w zarządzaniu ryzykiem i prognozowaniu zakłóceń.
S&P Global Market Intelligence Międzynarodowa firma badawcza i analityczna, oferująca dane i raporty dotyczące globalnych rynków finansowych, handlu i gospodarki.
Źródło: CNBC, Everstream Analytics, S&P Global Market Intelligence