Spis treści:
- Zamknięcie ośrodka testowego w Yucca
- Współpraca z Toyotą
- Reorganizacja i redukcje w Stanach Zjednoczonych
- Lista kluczowych faktów
Zamknięcie ośrodka testowego w Yucca
Ośrodek testowy w Arizonie był kluczowym punktem w procesie rozwoju pojazdów Stellantis od czasu, gdy został kupiony od Forda przez Chryslera w 2007 roku za 35 milionów dolarów. Na przestrzeni lat był miejscem testowania nowych modeli pojazdów w warunkach pustynnych, które umożliwiały badania w ekstremalnych warunkach klimatycznych.
Stellantis potwierdził zamknięcie ośrodka, tłumacząc decyzję dalszą optymalizacją zasobów i redukcją kosztów.
"Stellantis w dalszym ciągu poszukuje możliwości poprawy efektywności i optymalizacji swojego zaplecza, aby zapewnić przyszłą konkurencyjność na dzisiejszym szybko zmieniającym się globalnym rynku." - Stellantis
Jak poinformowała firma, pracownicy zatrudnieni w ośrodku będą mieli możliwość przeniesienia do innych lokalizacji lub otrzymają pakiety kompensacyjne. Na chwilę obecną w ośrodku pracuje 41 osób, w tym 37 pracowników reprezentowanych przez lokalny oddział związku zawodowego UAW.
Współpraca z Toyotą
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez źródła bliskie sprawie, Stellantis planuje korzystać z innego ośrodka testowego w Arizonie, należącego do Toyoty, począwszy od przyszłego roku. Ośrodek ten, którego koszty utrzymania są wysokie, został udostępniony dla innych firm motoryzacyjnych w 2021 roku, co ma umożliwić Stellantis kontynuację prac badawczo-rozwojowych bez konieczności utrzymywania własnej infrastruktury.
Reorganizacja i redukcje w Stanach Zjednoczonych
Zamknięcie ośrodka w Yucca jest częścią szerszej reorganizacji prowadzonej przez Stellantis w Stanach Zjednoczonych. Firma znacząco zmniejszyła zatrudnienie w tym regionie - od grudnia 2019 roku liczba pracowników zmniejszyła się o 15,5%, co oznacza redukcję o około 47 500 osób. Proces ten objął także inne obiekty koncernu, w tym centrum dystrybucji części i dawne światowe centrum Chryslera w Detroit, które również znalazły się na liście do potencjalnego zamknięcia.
Stellantis w ostatnich latach przenosił znaczną część prac inżynieryjnych do krajów o niższych kosztach pracy, takich jak Brazylia, Indie i Meksyk. Średnie roczne wynagrodzenie pracownika w tych krajach wynosi około 50 tys. euro, co jest znacznie niższe niż w Stanach Zjednoczonych czy Europie. Tavares tłumaczy te działania koniecznością dostosowania firmy do globalnych realiów rynkowych i utrzymania konkurencyjności w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.
Lista kluczowych faktów
- Stellantis zamyka ośrodek testowy w Arizonie pod koniec roku 2024.
- Ośrodek w Yucca obejmuje 4 tys. akrów i był używany od 2007 roku.
- W ośrodku pracuje 41 osób, z czego większość reprezentowana jest przez UAW.
- Firma planuje korzystać z ośrodka należącego do Toyoty w Arizonie.
- Zamknięcie ośrodka jest częścią szerszej strategii cięcia kosztów realizowanej przez Stellantis na całym świecie.
Działania podjęte przez Stellantis są wyrazem długoterminowej strategii zmierzającej do zmniejszenia kosztów i dostosowania się do globalnych wyzwań, jakie stoją przed przemysłem motoryzacyjnym.
Przypisy:
UAW (United Auto Workers) to jeden z największych związków zawodowych w Stanach Zjednoczonych, zrzeszający pracowników przemysłu motoryzacyjnego oraz pokrewnych branż. Związek został założony w 1935 roku i reprezentuje pracowników zatrudnionych w fabrykach samochodowych, producentów części, a także w firmach związanych z lotnictwem, rolnictwem, motoryzacją i technologią.
Główne cele UAW to ochrona praw pracowniczych, negocjowanie umów zbiorowych, walka o lepsze warunki pracy, wynagrodzenia i świadczenia dla swoich członków. UAW odgrywa również ważną rolę w rozmowach z największymi firmami motoryzacyjnymi, takimi jak General Motors, Ford czy Stellantis.
Źródło: CNBC