piątek, 18 październik 2024 19:10

Niemieckie koncerny motoryzacyjne w obliczu kryzysu

Kryzys w niemieckiej motoryzacji Kryzys w niemieckiej motoryzacji fot: unsplash

Niemieckie giganty motoryzacyjne, takie jak Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW, stoją przed poważnymi wyzwaniami w związku z osłabieniem gospodarki i zmieniającym się rynkiem motoryzacyjnym. Spadek popytu na kluczowych rynkach, zakończenie dotacji na samochody elektryczne oraz nowe cła na chińskie pojazdy elektryczne to tylko niektóre z problemów, z którymi muszą się zmierzyć. Czy niemiecki sektor motoryzacyjny jest w stanie zachować swoją dotychczasową pozycję w dobie globalnych zmian? W artykule przyjrzymy się głównym wyzwaniom, przed jakimi stoją te koncerny.

Spis treści:

Ostrzeżenia o zyskach i ryzyko zamknięcia zakładów Volkswagena

Niemieckie giganty motoryzacyjne, takie jak Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW, stają przed poważnymi wyzwaniami. W ostatnich tygodniach te firmy wydały ostrzeżenia dotyczące spadku zysków. Problemy te są wynikiem m.in. osłabienia gospodarki i niskiego popytu na rynku chińskim, który jest największym rynkiem samochodowym na świecie.

Kryzys w niemieckim sektorze motoryzacyjnym nie ogranicza się jedynie do problemów z zyskami. Volkswagen, jeden z największych producentów na świecie, staje w obliczu możliwości zamknięcia zakładów produkcyjnych w Niemczech. Oprócz tego doszło do nagłego zakończenia programu dopłat do samochodów elektrycznych w Niemczech, co znacząco wpłynęło na popyt w tym segmencie.

Rząd Niemiec nie zdołał zablokować głosowania w Unii Europejskiej nad wprowadzeniem ceł na elektryczne pojazdy z Chin. To wydarzenie, które kilka lat temu było nie do pomyślenia, pokazuje, że wpływy Niemiec na politykę regionalną mogą słabnąć.

Konieczność dostosowania się do nowej rzeczywistości

Rico Luman, ekonomista sektora transportu i logistyki z holenderskiego banku ING, podkreśla, że niemieccy producenci muszą szybko dostosować swoje portfolio produktowe oraz podnieść wydajność, by zachować pozycję i znaczenie, które mieli przez dziesięciolecia. Problem ten jest szczególnie istotny w kontekście transformacji motoryzacji w kierunku elektryfikacji. Kluczową rolę odgrywa tu dostęp do nowoczesnych technologii, zwłaszcza produkcja baterii do pojazdów elektrycznych, co wciąż nie jest w pełni rozwinięte w Niemczech.

Rząd kanclerza Olafa Scholza rozważa wsparcie Volkswagena w okresie cięć kosztów, starając się uniknąć zamknięć krajowych fabryk. Minister gospodarki, Robert Habeck, podkreślił centralne znaczenie Volkswagena dla niemieckiej gospodarki.

Marka "made in Germany" wciąż silna

Nie wszyscy jednak zgadzają się, że niemiecki sektor motoryzacyjny przechodzi kryzys. Sigrid de Vries, dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), wyraziła przekonanie, że niemieccy producenci samochodów szybko nadrabiają zaległości i wciąż mają silne produkty oraz zaawansowane technologie do zaoferowania.

"Niemieccy producenci samochodów szybko nadrabiają zaległości i wciąż mają silne produkty oraz zaawansowane technologie do zaoferowania." - Sigrid de Vries

Pomimo wyzwań, niemieckie marki wciąż cieszą się lojalnością klientów, co może pomóc im w adaptacji do nowych warunków rynkowych. Na przykład, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu BMW zaprezentowało dwa budżetowe modele elektryczne Mini, które mają pomóc odzyskać część rynku przejętą przez chińskich producentów.

Wyzwania i przyszłość niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego

Julia Poliscanova z organizacji Transport & Environment zauważyła, że problemy niemieckiego sektora motoryzacyjnego są bardziej złożone, niż mogłoby się wydawać. Konkurencja ze strony Chin, zmieniające się preferencje konsumentów oraz niepowrót sprzedaży samochodów do poziomów sprzed pandemii stanowią dodatkowe wyzwania.

"Konkurencja ze strony Chin, zmieniające się preferencje konsumentów oraz niepowrót sprzedaży samochodów do poziomów sprzed pandemii stanowią dodatkowe wyzwania." - Julia Poliscanova

Choć sytuacja jest trudna, spowolnienie procesu elektryfikacji nie jest odpowiedzią na te problemy. W obliczu rosnącej konkurencji i zmieniającego się rynku, niemieckie koncerny muszą stawić czoła transformacji, jednocześnie utrzymując swoją globalną pozycję.

Przypisy:

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) to organizacja lobbingowa reprezentująca 15 największych europejskich producentów samochodów, takich jak Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Fiat i inni. Stowarzyszenie ma na celu wspieranie interesów przemysłu motoryzacyjnego w Europie, m.in. poprzez wpływanie na przepisy prawne dotyczące motoryzacji, ochrony środowiska oraz technologii. ACEA działa również na rzecz innowacji i rozwoju zrównoważonego transportu.

Transport & Environment (T&E) to organizacja pozarządowa zajmująca się ochroną środowiska, która promuje zrównoważony transport w Europie. Skupia się na minimalizacji negatywnego wpływu transportu na środowisko, zwłaszcza w kontekście emisji gazów cieplarnianych, zanieczyszczenia powietrza i zmian klimatycznych. Organizacja wspiera rozwój elektromobilności i technologii, które mogą przyczynić się do redukcji emisji w sektorze transportu.

Źródło: CNBC