środa, 23 październik 2024 22:31

12% Wzrost akcji Tesli

Przyszłość i rozwój Tesli Przyszłość i rozwój Tesli fot: unsplash

Tesla opublikowała raport finansowy za trzeci kwartał 2023 roku, który przyniósł lepsze od oczekiwań wyniki zysków, mimo że przychody były nieco poniżej przewidywań analityków. Po ogłoszeniu wyników akcje firmy wzrosły o 12% w handlu poseansowym.

Spis treści:

Wyniki finansowe i zyski Tesli

Tesla ogłosiła, że zysk na akcję wyniósł 72 centy, co przewyższyło oczekiwania analityków wynoszące 58 centów. Przychody firmy wyniosły 25,18 miliarda dolarów, co było tylko nieznacznie niższą wartością niż prognozowane 25,37 miliarda dolarów. Przychody wzrosły o 8% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku, kiedy firma zanotowała 23,35 miliarda dolarów. Dochód netto wyniósł 2,17 miliarda dolarów, czyli 62 centy na akcję, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy dochód wyniósł 1,85 miliarda dolarów (53 centy na akcję).

Duży wpływ na zyski miały wpływy z tzw. kredytów regulacyjnych, które wyniosły 739 milionów dolarów w tym kwartale. Tesla zarabia na sprzedaży nadmiaru tych kredytów innym producentom samochodów, którzy nie spełniają wymagań emisji spalin.

Zróżnicowanie źródeł przychodów

Przychody z produkcji i sprzedaży samochodów (automotive revenue) wzrosły o 2%, osiągając 20 miliardów dolarów. Segment ten pozostaje na stałym poziomie od końca 2022 roku. Znacznie większy wzrost odnotowano w dziedzinie generowania i magazynowania energii, gdzie przychody wzrosły o 52%, osiągając 2,38 miliarda dolarów. Przychody z usług i innych segmentów, które obejmują m.in. naprawy pojazdów Tesla, wzrosły o 29% do poziomu 2,79 miliarda dolarów.

W swoim raporcie firma pochwaliła się osiągnięciem produkcji 7 milionów pojazdów, z czego nowy model, Cybertruck, zajął trzecie miejsce w sprzedaży samochodów elektrycznych w USA, tuż za Modelami 3 i Y. Pomimo problemów z jakością, Tesla sprzedała ponad 16 tysięcy Cybertrucków w trzecim kwartale, co przyczyniło się do dodatniego marża brutto tego modelu po raz pierwszy.

Plany na przyszłość

Elon Musk, prezes Tesli, podczas rozmowy z inwestorami, wyraził optymizm co do przyszłego wzrostu firmy. Przewiduje, że w 2024 roku wzrost liczby sprzedanych pojazdów osiągnie od 20% do 30%, głównie dzięki pojazdom o niższych kosztach i postępowi w autonomii. Firma planuje również wprowadzenie nowej aplikacji do zamawiania przejazdów, która obecnie działa testowo w Kalifornii. Usługa ma być dostępna publicznie w Kalifornii i Teksasie w przyszłym roku, a docelowo firma chce zbudować sieć robotaxi.

Wybrane wyzwania dla Tesli

Tesla zmaga się jednak z rosnącą konkurencją, zwłaszcza na rynku chińskim, gdzie rywalizuje z takimi firmami jak BYD i Geely. W Stanach Zjednoczonych konkurencja ze strony tradycyjnych producentów samochodów, takich jak Ford i General Motors, również rośnie, mimo że te firmy zmniejszyły swoje wcześniejsze zobowiązania dotyczące elektryfikacji. Tesla nadal intensywnie inwestuje w rozwój technologii autonomicznych, chociaż jej pojazdy nie są jeszcze w pełni bezpieczne do samodzielnego użytkowania bez kierowcy.

Firma potwierdziła również swoje plany wprowadzenia tańszych modeli samochodów do połowy 2025 roku, co może stanowić kolejny ważny krok w rozszerzeniu oferty i zdobywaniu nowych rynków.

Przypisy:

BYD to chińska firma motoryzacyjna, założona w 1995 roku, która początkowo specjalizowała się w produkcji baterii, co dało jej silne fundamenty do rozwoju w segmencie pojazdów elektrycznych. Obecnie BYD jest jednym z największych na świecie producentów samochodów elektrycznych (EV) i hybrydowych. Firma produkuje także autobusy elektryczne oraz rozwija technologie związane z energią odnawialną, w tym baterie i systemy magazynowania energii. Jej modele, takie jak BYD Han czy BYD Tang, zdobywają popularność zarówno na rodzimym rynku chińskim, jak i za granicą.

W ostatnich latach BYD znacznie rozszerzył swoją obecność na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza w Europie, gdzie eksportuje swoje pojazdy elektryczne. Firma jest postrzegana jako jeden z największych rywali Tesli, nie tylko w Chinach, ale także globalnie. Dzięki innowacyjnym technologiom oraz szerokiemu wachlarzowi produktów, BYD odgrywa kluczową rolę w transformacji motoryzacji w kierunku elektromobilności.

Geely to jedna z największych prywatnych chińskich firm motoryzacyjnych, założona w 1986 roku. Znana jest z produkcji samochodów osobowych, zarówno tradycyjnych spalinowych, jak i elektrycznych oraz hybrydowych. W 2010 roku Geely zyskała międzynarodowy rozgłos, kupując szwedzką markę Volvo Cars, co wzmocniło jej pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym. Firma posiada także udziały w Lotusie, a marka Polestar, specjalizująca się w elektrycznych samochodach sportowych, jest jednym z jej flagowych projektów.

Geely jest aktywna w rozwijaniu zaawansowanych technologii, takich jak pojazdy autonomiczne i rozwiązania związane z mobilnością przyszłości. Firma koncentruje się również na wprowadzaniu innowacji w zakresie elektryfikacji swoich modeli. Dzięki strategicznym przejęciom i partnerstwom, Geely jest jednym z najważniejszych graczy na chińskim i globalnym rynku motoryzacyjnym, konkurując z największymi markami w segmencie pojazdów elektrycznych.

Źródło: CNBC