- Jakie firmy publikują fałszywe oferty pracy?
- Jakie są główne powody publikowania fałszywych ofert pracy według menedżerów ds. zatrudnienia?
- Jakie korzyści menedżerowie ds. zatrudnienia widzą w publikowaniu fałszywych ofert pracy?
- Jakie negatywne skutki mogą wynikać z odkrycia fałszywych ofert pracy przez interesariuszy?
- Jakie długofalowe konsekwencje mogą mieć fałszywe oferty pracy dla reputacji firmy?
Firmy publikują fałszywe oferty pracy
Według najnowszego badania przeprowadzonego przez ResumeBuilder.com (1), cztery na dziesięć firm w ciągu ostatniego roku opublikowały fałszywą ofertę pracy. Spośród 649 ankietowanych menedżerów ds. zatrudnienia, 13 procent przyznało, że opublikowało 75 lub więcej takich ofert. Obecnie osiem na dziesięć firm, które wcześniej publikowały fałszywe oferty, nadal ma aktywnie zamieszczone takie ogłoszenia.
Stacie Haller, główny doradca kariery w ResumeBuilder.com, w rozmowie z CBS News, stwierdziła, że nie jest to nowe zjawisko, ale teraz przybiera ono na sile. Powody? Menedżerowie ds. zatrudnienia wskazują na kilka kluczowych czynników: chęć pokazania, że firma się rozwija i jest otwarta na talenty, dodanie nadziei obecnym pracownikom na przyszłe zmniejszenie obciążenia pracą oraz sprawienie, by pracownicy czuli się zastępowalni. Najrzadziej wskazywaną przyczyną jest zbieranie CV od kandydatów.
Skutki fałszywych ofert pracy
Mimo to, menedżerowie ds. zatrudnienia twierdzą, że taka taktyka przynosi korzyści: 68 procent ankietowanych uważa, że pozytywnie wpływa na przychody, 65 procent twierdzi, że podnosi morale pracowników, a 77 procent sądzi, że zwiększa produktywność. Jednak Tara Ceranic Salinas, profesor etyki biznesu i kierownik wydziału zarządzania w Knauss School of Business na Uniwersytecie San Diego, ostrzega, że te korzyści mogą być krótkotrwałe.
„Gdy ktoś się o tym dowie, wszystko się skończy.” - prof. Tara Ceranic Salinas
Badanie pokazuje, że 66 procent respondentów przyznaje, iż interesariusze, którzy początkowo nie wiedzieli o tej praktyce, w końcu odkryli prawdę. Utrata zaufania może mieć natychmiastowe konsekwencje dla pracowników.
„Nie będą chcieli się dodatkowo starać, bo nie widzą w tym żadnej nagrody - jeśli nagrodą jest tylko więcej pracy i kłamstwo.” - prof. Tara Ceranic Salinas
Długofalowe negatywne konsekwencje
Stacie Haller ostrzega, że negatywne konsekwencje mogą trwać długo, zniechęcając potencjalnych kandydatów do rozważania pracy w takiej firmie.
„Inwestorzy nie chcą inwestować w firmę, która jest skłonna ich okłamywać. To podważa zaufanie do całej reszty.” - Stacie Haller
W końcu, jak podkreśla Ceranic Salinas, pracodawcy będą musieli szybko przekształcić te fałszywe oferty w realne miejsca pracy, aby odbudować zaufanie.
Przypisy:
(1) ResumeBuilder.com to platforma internetowa, która oferuje narzędzia i zasoby do tworzenia profesjonalnych CV. Umożliwia użytkownikom projektowanie, formatowanie i dostosowywanie życiorysów za pomocą szablonów i porad ekspertów. Platforma może także oferować porady dotyczące kariery oraz pomoc w pisaniu listów motywacyjnych. Służy głównie jako narzędzie wspierające osoby szukające pracy w budowaniu ich aplikacji, aby skuteczniej konkurować na rynku pracy.
Źródło: Inc