sobota, 13 lipiec 2024 15:51

Sygnały, które ostrzegają przed upadkiem firmy

Jak rozpoznać upadającą firmę? Jak rozpoznać upadającą firmę? fot: unsplash

Brak reakcji na sygnały stresu w biznesie to pewny sposób na zagrożenie nowej firmy. Jak rozpoznać te sygnały i co z nimi zrobić?

  1. Jakie są skutki przejścia firmy w tryb przetrwania?
  2. Jakie problemy mogą wynikać z ingerencji inwestorów?
  3. Dlaczego komunikacja zmian kierunku jest kluczowa dla zespołu?
  4. Jak liderzy powinni reagować na negatywne rozmowy w zespole?
  5. Dlaczego regularna komunikacja z zespołem jest tak ważna?

Zmiana na tryb przetrwania

Kiedy klienci nie pojawiają się tak szybko, jak przewidywał założyciel, a gotówka zaczyna się kończyć, cały zespół zaczyna martwić się o utratę pracy. Wtedy "zamknięcie sprzedaży", bez względu na koszty, staje się priorytetem nad wizją zmiany świata. W takiej sytuacji, nowy zespół biznesowy potrzebuje szczerego dialogu od liderów, których szanują i którym ufają. Założyciele często mają pokusę, by łagodzić informacje. Jeśli chcesz, aby pracownicy pozostali zaangażowani, mów im prawdę, podając konkretne kroki, które trzeba podjąć, aby odwrócić sytuację. Zespół może Cię zaskoczyć swoim zaangażowaniem.

Interferencja inwestorów

Inwestorzy dostarczają funduszy, ale także mają własne oczekiwania dotyczące sposobu realizacji zadań, z agresywnymi kamieniami milowymi. Dla zespołu w terenie, te presje mogą powodować wysokie napięcia, a zaangażowanie w cele wysokiego poziomu jest tracone. Kultura zmienia się, aby zadowolić inwestorów za wszelką cenę. Uczyń inwestorów widoczną częścią zespołu startupu i upewnij się, że wszystkie kluczowe kamienie milowe są zrozumiałe od samego początku. Następnie regularnie komunikuj się z inwestorami, aby uniknąć niespodzianek. Inwestorzy to też ludzie i przy regularnej komunikacji zaufają ludziom do wykonywania ich pracy bez poświęcania integralności i etyki.

Niezrozumiane zmiany kierunku

Praktycznie każda nowa firma musi wprowadzać zmiany w swoim produkcie, planie lub rynku, ucząc się na podstawie pierwszych interakcji z klientami. Bez właściwej komunikacji z zespołem, te zmiany wyglądają na losowe zmiany kierunku, co neguje wysiłki członków zespołu i wywołuje strach oraz obojętność. Założyciele muszą oprzeć się pokusie wycofywania się i izolowania, gdy radzą sobie z presją zmian w pierwotnym planie. Zamiast tego, powinni być bardziej przejrzyści i spędzać więcej czasu na słuchaniu zespołu oraz komunikowaniu wartości tych zmian.

Niepokojące rozmowy w kuluarach

W każdej organizacji, dużej czy małej, są osoby, które stają się rozczarowane lub negatywnie nastawione do obecnego kierunku lub postępu, zazwyczaj z powodu problemów osobistych. Negatywne osoby i wiadomości to wirus, który może zabić kulturę firmy i spowodować, że inni przymkną oko na prawdziwe priorytety biznesu. Liderzy muszą szybko wychwytywać te negatywne wiadomości, słuchając i naprawdę angażując się z zespołem, a następnie radząc sobie z nimi z zachowaniem integralności. Nieproduktywni narzekacze muszą być szybko usuwani z zespołu, inaczej wszyscy zaczną funkcjonować na ich poziomie.

Brak komunikacji z góry

W dzisiejszym świecie zalewanym informacjami i mediami społecznościowymi, zespół oczekuje stałych aktualizacji dotyczących tego, co dzieje się na górze. Kiedy widzą, że brak jest potrzebnych informacji, są one przestarzałe lub wprost nieprawdziwe, frustracja jest nieunikniona i to będzie niszczyć kulturę firmy. Upewnij się, że zespół wie, jak podejmowane są decyzje, a także jakie są te decyzje. Bądź przejrzysty, ustal cele, a następnie informuj wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy o postępach w ich realizacji. Zachęcaj pracowników do udziału i wkładu w ten proces.

Zaangażowanie, integralność i przejrzystość to katalizatory, których każdy zespół oczekuje od swoich liderów, aby utrzymać zdrową kulturę, silne wartości i doskonałe wyniki. Kiedy dobra firma zaczyna doświadczać spadku w którymkolwiek z tych katalizatorów, zespół może szybko wpaść w rozczarowanie, racjonalizację i samooszukiwanie.

Przypisy:

Kuluary to przestrzenie lub miejsca w budynkach użyteczności publicznej, takich jak parlamenty, teatry, konferencje, czy hotele, gdzie uczestnicy mogą się swobodnie poruszać, spotykać i rozmawiać poza głównymi salami. W kontekście polityki, biznesu czy wydarzeń kulturalnych, kuluary często służą do nieformalnych rozmów, wymiany poglądów, nawiązywania kontaktów oraz omawiania spraw, które nie są oficjalnie poruszane podczas głównych obrad czy wystąpień. Przykładowo, w parlamencie kuluary to miejsce, gdzie parlamentarzyści mogą prowadzić nieformalne dyskusje i negocjacje poza oficjalnymi sesjami.

Źródło: Inc