Ostrożność w obliczu nowości
Przykładem firmy, która zdecydowała się na powolne testowanie możliwości generatywnej AI, jest amerykańska firma tytoniowa Reynolds American. Korporacja ta eksperymentuje z AI, aby poprawić analizę dużych zbiorów danych, ale unika stosowania tej technologii w wysokoryzykownych aplikacjach finansowych czy bezpośredniej obsłudze klienta. Aaron Gwinner, dyrektor ds. informatyki w Reynolds American, podkreśla, że zanim firma zacznie realizować projekty z wykorzystaniem AI, musi najpierw zapewnić odpowiednie fundamenty i zrozumieć podstawowe zasady działania tej technologii. Podobnie inne firmy, jak szwedzka firma fintechowa Klarna, wprawdzie wdrożyła narzędzie oparte na ChatGPT, które zastąpiło pracę 700 agentów obsługi klienta, ale wiele przedsiębiorstw nadal stoi w miejscu, nie decydując się na aktywną implementację AI.
Luka między ambicjami a rzeczywistością
Według danych U.S. Census Bureau zaledwie 5,4% firm w USA wykorzystuje jakąkolwiek formę AI do produkcji towarów lub świadczenia usług. Chociaż firmy z sektora informacyjnego i duże przedsiębiorstwa korzystają z AI częściej niż inne, to nadal jest to procent bardzo mały. Firmy z branży life sciences, naftowej i gazowej oraz dostawcy usług komunikacyjnych wydają się najbardziej skłonni do adopcji generatywnej AI, jednak jak pokazują liczne badania, wiele z nich ostatecznie nie decyduje się na jej wdrożenie. Zjawisko to, określane przez Gartnera jako „luka między ambicją a osiągnięciem”, podkreśla trudności związane z praktycznym zastosowaniem generatywnej AI w biznesie.
Niepewność co do wartości
Organizacje nadal zastanawiają się nad rzeczywistą użytecznością generatywnej AI. Niejasności co do korzyści, jakie technologia może przynieść aplikacjom biznesowym, prowadzą do niepewności. Dodatkowo, obawy dotyczące kosztów implementacji i utrzymania takich systemów sprawiają, że wiele firm wstrzymuje się z decyzją o ich wdrożeniu. Przykładem może być kancelaria prawna Luminos Law, która pomimo specjalizacji w zarządzaniu ryzykiem związanym z AI, nie zdecydowała się na wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w swojej działalności.
Generatywna sztuczna inteligencja niewątpliwie ma potencjał, aby zrewolucjonizować wiele aspektów działalności biznesowej. Jednak, jak pokazuje rzeczywistość, droga do jej powszechnego przyjęcia w świecie biznesu jest jeszcze długa i pełna wyzwań.
Źródło: The Wall Street Journal