niedziela, 09 luty 2025 20:40

Dlaczego nie opłaca się inwestować w startupy?

Dlaczego nie należy inwestować w startupy? Dlaczego nie należy inwestować w startupy? fot: unsplash

Rynek startupów przeżywa trudny okres, a inwestorzy stają przed wyzwaniem znalezienia opłacalnych projektów. Zastój na rynku pierwszych ofert publicznych (IPO) oraz malejąca liczba przejęć startupów powodują, że możliwości wyjścia z inwestycji są ograniczone. W obliczu tych zmian wielu przedsiębiorców musi przemyśleć strategie finansowania i rozwijania swoich firm.

Spis treści:

Słabe perspektywy wyjścia dla inwestorów startupowych

Ostatnie udane wyjście z inwestycji w startup zaliczyłem w czerwcu 2021 roku, kiedy SoFi - dostawca usług finansowych - zadebiutował na giełdzie poprzez połączenie z firmą specjalnego przeznaczenia (SPAC). Wartość transakcji wyniosła 18 miliardów dolarów. Od tego czasu sytuacja na rynku IPO znacząco się pogorszyła.

Według danych Inc. liczba debiutów giełdowych spadła o 79,2% - z 1035 IPO w 2021 roku do zaledwie 216 w 2024 roku. Podobny trend widać w przejęciach startupów. W 2021 roku obserwowano wiele transakcji miliardowych, a kilka firm uzyskało status "decacorna" - czyli przekroczyło wycenę 10 miliardów dolarów.

Brak debiutów spółek zajmujących się sztuczną inteligencją

Rok temu wydano książkę "Brain Rush: Jak inwestować i konkurować w świecie generatywnej sztucznej inteligencji". Analizowany jest w niej potencjał inwestycyjny firm działających na różnych etapach łańcucha wartości branży AI - od projektowania układów scalonych po doradztwo biznesowe.

Mimo ogromnego zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją od listopada 2022 roku, kiedy pojawił się ChatGPT, żadna firma z tego sektora nie zadebiutowała na giełdzie. To niezwykle rozczarowujące, biorąc pod uwagę potencjał tej technologii.

Co powinni zrobić założyciele startupów?

W obecnej sytuacji założyciele firm powinni unikać nadmiernego uzależnienia od inwestorów i skupić się na innych metodach finansowania. Najlepszym rozwiązaniem jest finansowanie działalności z zysków generowanych przez klientów. Oznacza to rezygnację z pensji, korzystanie z platform crowdfundingowych, grantów oraz wsparcia rodziny i aniołów biznesu.

Aby utrzymać firmę na rynku w trudnych czasach, przedsiębiorcy powinni skupić się na trzech etapach skalowania biznesu:

  • Zdobycie pierwszych klientów - kluczowe jest dostarczenie rozwiązania, które skutecznie rozwiązuje istotny problem w niższej cenie niż konkurencja.
  • Budowa modelu biznesowego - optymalizacja podstawowych procesów firmy, takich jak sprzedaż i rozwój produktu, tak aby zwiększające się przychody prowadziły do dodatnich przepływów gotówkowych.
  • Dążenie do płynności finansowej - dopiero po opanowaniu pierwszych dwóch etapów warto szukać finansowania zewnętrznego.

Przyszłość rynku IPO i inwestycji startupowych

Jeśli w kolejnych latach rynek IPO się ożywi, zarówno założyciele startupów, jak i inwestorzy będą w lepszej sytuacji, jeśli nauczą się unikać wcześniejszych błędów. Kluczowe będzie umiejętne zarządzanie gotówką i skalowanie działalności w sposób zrównoważony.

Na razie, dopóki sytuacja nie ulegnie poprawie, należy pozostać ostrożnym w podejmowaniu nowych inwestycji w startupy.

Przypisy:

Status decacorna to określenie używane w świecie startupów na oznaczenie prywatnych firm, których wycena przekroczyła 10 miliardów dolarów. Termin ten jest rozszerzeniem pojęcia jednorożca (unicorn), czyli startupu o wartości powyżej 1 miliarda dolarów. Osiągnięcie takiego poziomu wyceny jest niezwykle trudne i udaje się tylko nielicznym firmom, które zazwyczaj działają w dynamicznie rozwijających się branżach, takich jak technologia, fintech, e-commerce czy sztuczna inteligencja.

Źródło: Inc