środa, 04 czerwiec 2025 22:14

Jak wyeliminować leniwych pracowników?

Jak pozbyć się leniwych pracowników? Jak pozbyć się leniwych pracowników? fot: unsplash

Katharine Birbalsingh, dyrektorka wysoko ocenianej szkoły Michaela Community School w Londynie, zdecydowanie odrzuca pracę zespołową jako narzędzie dydaktyczne. Jej stanowisko, wsparte argumentami psychologicznymi i praktyką szkolną, rzuca nowe światło na funkcjonowanie zespołów nie tylko w edukacji, ale również w świecie biznesu.

Spis treści:

Dlaczego Katharine Birbalsingh odrzuca projekty grupowe?

Katharine Birbalsingh stanowczo sprzeciwia się pracy zespołowej w edukacji i podkreśla, że jest to źródło nierówności w wysiłku wśród uczniów. Jej opinia wynika z obserwacji zjawiska psychologicznego znanego jako "społeczne lenistwo". Polega ono na tym, że osoby pracujące w grupie często wkładają mniej wysiłku niż w pracy indywidualnej, licząc na zaangażowanie innych.

„Nigdy nie robimy pracy zespołowej w Michaela.” - Katharine Birbalsingh

Wypowiedź Birbalsingh była reakcją na cytat udostępniony przez Barry’ego Smitha. Zawierał on definicję społecznego lenistwa, wskazującą na brak poczucia odpowiedzialności u członków zespołu. Zjawisko to, obecne zarówno w szkołach, jak i firmach, prowadzi do frustracji i spadku efektywności pracy.

Jak Michaela Community School eliminuje społeczne lenistwo?

Szkoła Michaela nie rezygnuje z idei współpracy, ale uczy jej przez indywidualne przygotowanie. Według dyrektorki nie należy rozpoczynać od wspólnego działania, ale od nauczania konkretnych umiejętności, wartości i wiedzy. Uczniowie najpierw muszą być gotowi do pełnienia ról zespołowych.

„Ludzie myślą, że żeby odnieść sukces w maratonie, trzeba go biegać wielokrotnie. Ale wiemy, że to nieprawda. Przygotowanie do maratonu obejmuje różnorodne aktywności, które pozornie nie mają z nim nic wspólnego.” - Katharine Birbalsingh

Dyrektorka porównała naukę pracy zespołowej do przygotowań sportowych i muzycznych. Tak jak pianista ćwiczy gamy, a nie od razu koncerty, tak samo uczeń powinien opanować podstawy zanim zostanie członkiem zespołu.

„Budujesz jednostkę tak, by potrafiła pracować w zespole. Uczysz ją wiedzy, umiejętności i wartości. Dopiero wtedy może być liderem i jednocześnie potrafić współpracować z innymi.” - Katharine Birbalsingh

Jakie lekcje płyną z podejścia Katharine Birbalsingh dla biznesu?

Metody stosowane w Michaela Community School mają zastosowanie również w środowisku pracy. Ekspertka ds. zarządzania zasobami ludzkimi Suzanne Lucas wskazuje, że skuteczność zespołów zależy od klarownych ról, rzeczywistych wartości i odpowiedzialności.

  • Zatrudniaj osoby z konkretnymi umiejętnościami lub szkol je systematycznie.
  • Dziel zadania jasno i precyzyjnie, jak w operacji chirurgicznej.
  • Stosuj autentyczne wartości, a nie tylko puste slogany na ścianie.
  • Wprowadzaj konsekwencje dla osób, które nie wywiązują się z zadań lub dominują nad innymi.

Lucas podkreśla, że nawet najlepszy plan zawiedzie, jeśli członkowie zespołu nie będą posiadać wiedzy, kompetencji i etyki pracy.

Co decyduje o sukcesie projektów zespołowych według Suzanne Lucas?

Równowaga w zespole to klucz do sukcesu - nie tylko obciążenie pracą, ale także przestrzeń do działania. Nadmiar kontroli i przejmowanie zadań od innych niszczy motywację oraz zakłóca współpracę.

„Najważniejsze jest, by projekt został wykonany, ale jeśli ktoś nie przykłada się do pracy, musi ponieść konsekwencje. Podobnie, jeśli ktoś nie pozwala innym wykonać ich części, to również problem.” - Suzanne Lucas

Przypisanie jasnych ról i odpowiedzialności każdemu pracownikowi eliminuje domysły, co kto powinien robić. Lucas podkreśla, że takie podejście zapobiega chaosowi, który może pojawić się nawet w pozornie dobrze zorganizowanych zespołach.

Praktyczne zastosowanie metodyki szkoły Michaela

Model promowany przez Katharine Birbalsingh to skuteczna metoda przygotowania do pracy zespołowej opartej na indywidualnej odpowiedzialności. Sprawdza się on zarówno w edukacji, jak i w środowisku biznesowym.

W celu zwiększenia efektywności zespołu warto:

  • Najpierw szkolić jednostki, zanim połączy się je w zespół.
  • Dzielić obowiązki w sposób jednoznaczny i przejrzysty.
  • Budować kulturę rzeczywistych wartości opartych na szacunku i odpowiedzialności.
  • Reagować zarówno na brak zaangażowania, jak i nadmierną kontrolę.

Dzięki temu praca zespołowa przestaje być źródłem frustracji, a staje się skutecznym narzędziem realizacji wspólnych celów.

Przypisy:

Katharine Birbalsingh - dyrektorka szkoły Michaela Community School w Londynie, znana z kontrowersyjnych, ale skutecznych metod edukacyjnych. Jest zwolenniczką dyscypliny, indywidualnej odpowiedzialności oraz tradycyjnego podejścia do nauczania. Publicznie krytykuje pracę zespołową w szkołach jako nieskuteczną.

Suzanne Lucas - amerykańska konsultantka ds. zasobów ludzkich, szerzej znana jako "Evil HR Lady". Ma doświadczenie w doradztwie dla firm w zakresie zarządzania personelem i poprawy efektywności pracy zespołowej. Jej wypowiedzi opierają się na praktyce korporacyjnej i analizie psychologii pracy.

Źródło: Inc