Spis treści:
- Dlaczego Katharine Birbalsingh odrzuca projekty grupowe?
- Jak Michaela Community School eliminuje społeczne lenistwo?
- Jakie lekcje płyną z podejścia Katharine Birbalsingh dla biznesu?
- Co decyduje o sukcesie projektów zespołowych według Suzanne Lucas?
- Praktyczne zastosowanie metodyki szkoły Michaela
Dlaczego Katharine Birbalsingh odrzuca projekty grupowe?
Katharine Birbalsingh stanowczo sprzeciwia się pracy zespołowej w edukacji i podkreśla, że jest to źródło nierówności w wysiłku wśród uczniów. Jej opinia wynika z obserwacji zjawiska psychologicznego znanego jako "społeczne lenistwo". Polega ono na tym, że osoby pracujące w grupie często wkładają mniej wysiłku niż w pracy indywidualnej, licząc na zaangażowanie innych.
Wypowiedź Birbalsingh była reakcją na cytat udostępniony przez Barry’ego Smitha. Zawierał on definicję społecznego lenistwa, wskazującą na brak poczucia odpowiedzialności u członków zespołu. Zjawisko to, obecne zarówno w szkołach, jak i firmach, prowadzi do frustracji i spadku efektywności pracy.
Jak Michaela Community School eliminuje społeczne lenistwo?
Szkoła Michaela nie rezygnuje z idei współpracy, ale uczy jej przez indywidualne przygotowanie. Według dyrektorki nie należy rozpoczynać od wspólnego działania, ale od nauczania konkretnych umiejętności, wartości i wiedzy. Uczniowie najpierw muszą być gotowi do pełnienia ról zespołowych.
Dyrektorka porównała naukę pracy zespołowej do przygotowań sportowych i muzycznych. Tak jak pianista ćwiczy gamy, a nie od razu koncerty, tak samo uczeń powinien opanować podstawy zanim zostanie członkiem zespołu.
Jakie lekcje płyną z podejścia Katharine Birbalsingh dla biznesu?
Metody stosowane w Michaela Community School mają zastosowanie również w środowisku pracy. Ekspertka ds. zarządzania zasobami ludzkimi Suzanne Lucas wskazuje, że skuteczność zespołów zależy od klarownych ról, rzeczywistych wartości i odpowiedzialności.
- Zatrudniaj osoby z konkretnymi umiejętnościami lub szkol je systematycznie.
- Dziel zadania jasno i precyzyjnie, jak w operacji chirurgicznej.
- Stosuj autentyczne wartości, a nie tylko puste slogany na ścianie.
- Wprowadzaj konsekwencje dla osób, które nie wywiązują się z zadań lub dominują nad innymi.
Lucas podkreśla, że nawet najlepszy plan zawiedzie, jeśli członkowie zespołu nie będą posiadać wiedzy, kompetencji i etyki pracy.
Co decyduje o sukcesie projektów zespołowych według Suzanne Lucas?
Równowaga w zespole to klucz do sukcesu - nie tylko obciążenie pracą, ale także przestrzeń do działania. Nadmiar kontroli i przejmowanie zadań od innych niszczy motywację oraz zakłóca współpracę.
Przypisanie jasnych ról i odpowiedzialności każdemu pracownikowi eliminuje domysły, co kto powinien robić. Lucas podkreśla, że takie podejście zapobiega chaosowi, który może pojawić się nawet w pozornie dobrze zorganizowanych zespołach.
Praktyczne zastosowanie metodyki szkoły Michaela
Model promowany przez Katharine Birbalsingh to skuteczna metoda przygotowania do pracy zespołowej opartej na indywidualnej odpowiedzialności. Sprawdza się on zarówno w edukacji, jak i w środowisku biznesowym.
W celu zwiększenia efektywności zespołu warto:
- Najpierw szkolić jednostki, zanim połączy się je w zespół.
- Dzielić obowiązki w sposób jednoznaczny i przejrzysty.
- Budować kulturę rzeczywistych wartości opartych na szacunku i odpowiedzialności.
- Reagować zarówno na brak zaangażowania, jak i nadmierną kontrolę.
Dzięki temu praca zespołowa przestaje być źródłem frustracji, a staje się skutecznym narzędziem realizacji wspólnych celów.
Przypisy:
Katharine Birbalsingh - dyrektorka szkoły Michaela Community School w Londynie, znana z kontrowersyjnych, ale skutecznych metod edukacyjnych. Jest zwolenniczką dyscypliny, indywidualnej odpowiedzialności oraz tradycyjnego podejścia do nauczania. Publicznie krytykuje pracę zespołową w szkołach jako nieskuteczną.
Suzanne Lucas - amerykańska konsultantka ds. zasobów ludzkich, szerzej znana jako "Evil HR Lady". Ma doświadczenie w doradztwie dla firm w zakresie zarządzania personelem i poprawy efektywności pracy zespołowej. Jej wypowiedzi opierają się na praktyce korporacyjnej i analizie psychologii pracy.
Źródło: Inc